Roadtrip deel 1 - Reisverslag uit Fairbanks, Verenigde Staten van Robin Konst - WaarBenJij.nu Roadtrip deel 1 - Reisverslag uit Fairbanks, Verenigde Staten van Robin Konst - WaarBenJij.nu

Roadtrip deel 1

Blijf op de hoogte en volg Robin

28 Augustus 2017 | Verenigde Staten, Fairbanks

Het is tijd voor de eerste update van de roadtrip. Omdat ik elke dag alles in m'n telefoon bij hou plak ik dit hier neer.

04-08: Rond 10.30 vertrokken uit Kelowna. Na een klein uurtje in Vernon naar Davison Orchard. Leuke boerderij met appels, meloenen, tomaten en nog veel meer. Ze verkopen alles in winkeltjes op het terrein. Met tractor een rondrit gemaakt. Rond 15.00 aangekomen op Paul Lake Provincial Park camping in Kamloops. Simpel maar netjes. Alleen een gat in de grond en geen douches. Even naar het meer gelopen, erg mooi.
05-08: 's Ochtends even naar een park in Kamloops (downtown). Weinig te doen, erg warm en smokey i.v.m. bosbranden in de buurt. 's Middags in de zon gelegen (bij het meer was het niet smokey) en in het meer gezwommen. Toevallig hoorde ik 2 meiden Nederlands praten, even met hun gepraat.
06-08: Uurtje rijden naar Clearwater, het infocentrum voor Wells Gray PP. Gevraagd voor camping met douche, was zo'n 30 minuten rijden het park in. Onderweg naar Spahats Falls.
07-08: 's Ochtends naar Clearwater Lake voor boottocht. Was de enige om 11.00, gelukkig kwamen nog 2 mensen voor 13.00. Leuke tocht met lunch met elektrische boot. Daarna op terugweg naar Norman's Eddy, Bailey's Chute, Helmcken Falls en Dawson Falls. Verder de was gedaan en in de rivier naast mijn tent gezwommen.
08-08: 's Ochtends tent ingepakt en naar Clearwater. Camping gezocht, North Thompson River PP. 's Middags raften met Groupon (60% korting). Leuke groep, daarna met de groep wat gaan drinken en eten.
09-08: Reisdag naar Barkerville. Is historisch goudmijn dorpje à la Zuiderzeemuseum. Entree was voor 2 dagen dus gelijk even naar binnen. Er waren straatmuzikanten, was erg leuk.
10-08: Dagje in Barkerville. Rondleiding door het dorp en Chinatown, het verhaal van Billy Barker en verder rondgelopen. Kleine goud nugget gekocht.
11-08: Reisdag naar Smithers ca. 550 km. 's Avonds biertje gedaan met Jos en bijgepraat.
12-08: Jos en Vera gingen naar bruiloft in Kelowna. 's Ochtends naar garage voor uitlijnen wielen. Bleek niet nodig, wel olie ververst. Hierna maakte sturen raar geluid. Naar andere garage, bleek geen spoed te hebben. Wordt wel dure grap uiteindelijk. Nog even bij Jason langs geweest om pakketjes en post te halen. Verder boodschappen en wat klusjes gedaan zoals lampen afkitten omdat ze beslaan bij regen.
13-08: Rustig dagje, lange broek en vest gekocht en met de hand was gedaan. 's Middags nog even bij Jason langs.
14-08: Reisdag naar Boya Lake. Zou naar Whitehorse in 3 dagen maar besloot toch door te rijden dus nu in 2 dagen. De meeste stukken mag je maar 80 of 90 km/u dus gaat niet zo snel. Wel mooie omgeving. Op de camping nog even een korte maar mooie wandeling gemaakt.
15-08: Reisdag naar Whitehorse. 's Middags aangekomen en naar bezoekers centrum voor informatie en camping. Knappe camping maar wel prijzig.
16-08: 's Ochtends naar MacBride museum over historie Whitehorse. Zat ook wandeltocht door downtown bij. Daarna wandelroute langs Yukon River en onderweg naar SS Klondike. Dit is een van de laatste stoomschepen die vroeger over de Yukon rivier gingen.
17-08: Naar Haines Junction. Na bezoek aan visitors center stukje rijden naar Rock Glacier, dit is dus een gletsjer van stenen. Daarna naar camping Kathleen Lake en daar even rondgelopen.
18-08: Naar Tok (Alaska) gereden. Onderweg korte hike naar Soldier's Summit waar Alaska Highway in 1942 geopend werd. Deze werd gemaakt om Alaska via de weg met de rest van de VS en Canada te verbinden. De VS waren bang dat Alaska aangevallen zou worden dus brachten ze via deze weg troepen die kant op.
19-08: Naar Anchorage gereden. Hostel dat ik in gedachte had zat al vol. Nu in ander hostel, ook prima.
20-08: 's Ochtends een fiets gehuurd. Ik wilde een rondje fietsen en daarna naar een museum. Ik was alleen helemaal nat geregend dus ik ging terug naar het hostel. Daarna boodschappen en de was gedaan. En dingen plannen voor komende week.
21-08: Rustige dag, in de loop van de ochtend naar museum geweest, erg interessant over geschiedenis van Alaska.
22-08: 's Ochtends naar Seward voor dag cruise, gletsjers en walvissen kijken. Erg mooi, en ik had er een maaltijd bij. Walvissen, zeeleeuwen, zeehonden, zee otters, puffins en nog een zootje andere vogels gezien. Even stil gelegen bij een gletsjer waar soms brokken ijs van af vielen.
23-08: Naar Whittier gereden voor hike naar Portage Glacier. Eerst door een smalle tunnel die ooit voor treinen is gemaakt. Mooie hike en mooi zicht op de gletsjer. Daarna naar hostel in Talkeetna gereden, wel in auto slapen.
24-08: Naar Denali NP gereden. Eerst camping gezocht, die in het park waren al vol. Daarna vanuit het visitors center een wandeling met ranger gedaan. Daarna naar hondenkennel met sledehonden, we mochten ze eerst aaien en daarna was een demonstratie.
25-08: Met shuttle bus 66 mijl het park in. Je kan 92 maar dat is 13 uur voor heen en weer. Onderweg beren, caribou en dall sheep gezien. Bij Eielson Visitors Center een hike gedaan (Alpine trail). 300 meter omhoog in 1,2 km. Mooi uitzicht. Ook de hoogste berg van Noord Amerika, Denali, gezien. Ongeveer 3% van de tijd is deze zichtbaar i.v.m. wolken en mist. Voor ons was ie nu zichtbaar, erg veel geluk. Op terugweg nog 3 elanden gezien.
26-08: 's Ochtends een beetje uitgeslapen. Om 10.15 het park in gereden en auto geparkeerd. Met shuttlebus naar Savage River voor Alpine trail. Mooie wandeling, alleen het eind was een beetje saai. Daarna naar Fairbanks gereden. Kan auto bij hostel parkeren voor weinig en wel alles binnen gebruiken.

Vandaag ben ik de route, campings en bezienswaardigheden voor de komende tijd aan het uitzoeken. Ik ga bijvoorbeeld dinsdag met een stoomtrein naar een oude goud dredge, daarna ga ik naar Chena Hot Springs voor een hike en een warm bad. Daarna naar Dawson City en dan verder richting de Rocky Mountains.