Toronto, Ottawa en Montréal - Reisverslag uit Montréal, Canada van Robin Konst - WaarBenJij.nu Toronto, Ottawa en Montréal - Reisverslag uit Montréal, Canada van Robin Konst - WaarBenJij.nu

Toronto, Ottawa en Montréal

Blijf op de hoogte en volg Robin

18 September 2012 | Canada, Montréal

Op 11 september om 11.30 nam ik de bus naar Toronto. Daar kwam ik rond 2 uur aan en na m'n spullen in het hostel gedropt te hebben ben ik richting downtown (het stadscentrum) gegaan. De attractie van Toronto is de CN toren. Voor een lange tijd is dit het hoogste gebouw van de wereld geweest en trekt veel toeristen. Daarna nog even door de stad gelopen en weer terug gegaan naar het hostel. Voor de volgende dag had ik een fietstoer geboekt, maar hiervoor waren te weinig mensen. Dan maar een biertoer, maar ook daar was ik blijkbaar de enige. Toen maar op eigen houtje de stad ingegaan, naar het Royal Ontario Museum. Hier was een interessante expositie over dino's en verder was het van alles wat. First people (zoals ze de indianen die hier eerst woonden noemen), opgezette dieren, meubels, diamanten, andere stenen en goud. Hierna door naar Casa Loma, wat ooit het huis was van een rijke Canadees. Op het moment dat ik er was werd er een film opgenomen, wat blijkbaar wel vaker gebeurd. In de kelder hingen posters van alle films die er opgenomen waren. Denk aan X-Men, The Tuxedo en The Vow. 's Avonds in het hostel nog even tv gekeken met wat andere mensen.

Ik bleef maar 2 nachten in Toronto, dus om 11.30 de bus naar Ottawa gepakt. Dit is de hoofdstad van Canada. Toen ik in het hostel kwam raakte ik aan de praat met een kamergenoot uit Schotland. We hadden samen wat biertjes en kebab gehaald en dit in het hostel genuttigd. De volgende dag weer op tijd op om naar het Canadian War Museum te gaan. Deze was opgezet zoals ik het het prettigst vind: gewoon een chronologische route die je door het gebouw loopt. Veel informatie over de vroege oorlogen tussen de First people onderling, later de Fransen, Britten en ook de Nederlanders. Later de vorming van Canada en de oorlog met de VS in 1812. Verder de 1e en 2e wereldoorlog, die voor mij het meest interessant zijn. De nadruk lag natuurlijk vooral op welke rol Canada hierin gespeeld heeft, wat bij ons vaak niet zo erg belicht wordt. Hierna naar Parliament Hill gelopen, het hart van de regering van Canada. Ze hebben elk uur een gratis toer door het gebouw, waarbij we in de Senaat, the House of Commons en de bibliotheek mochten kijken. In het hostel weer een biertje gedaan met de Schot en later de stad in. Uiteindelijk in een Schotse pub beland, een van de weinige in Noord-Amerika waar ze een knappe whiskey collectie schijnen te hebben. De Schot werkt als bierbrouwer en heeft tijdens zijn studie ook veel over whiskey geleerd, dus hij wist er aardig wat over te vertellen.

Weer tijd voor wat cultuur, dus ik had een wandeltocht door de stad geboekt. De gids wist veel te vertellen over het ontstaan van de stad en de verschillende wijken. Van zulke begeleide dingen leer je wel het meest over een stad. Met m'n lamme benen vond ik het wel tijd voor ontspanning, dus ging ik met een boot over de Ottawa River. Het begon alleen wel wat frisser te worden, zelfs met een vest en m'n jas aan had ik het nog koud. De Schot ging alweer door naar de volgende bestemming, dus 's avonds lekker op bed niks gedaan.

Gister de bus naar Montréal gepakt. Dit was niet zo ver dus ik was mooi op tijd in het hostel. Ik had besloten om gelijk maar naar de verste attractie te gaan: The Biodome. Dit is een soort binnen dierentuin waar ze 4 verschillende klimaten van Noord-Amerika hebben nagebootst, inclusief de bomen, planten en dieren die daarin leven. Het was gewoon allemaal 'open' dus je liep eerst door een soort oerwoud met apen en papegaaien en later door een loofbos met otters, bevers en een lynx (die gelukkig wel achter hekken zaten). Terug in het hostel gevraagd waar ik knappe pasta kon eten en zo ging ik naar Little Italy. De pizza in dat tentje scheen alleen zo lekker te zijn dat het een schande was dat ik lasagne had genomen. Maarja, daar had ik nou eenmaal trek in.

Vandaag weer een fietstocht gedaan. Weer veel geleerd over de historie en als lunch was er erg lekkere pizza bij inbegrepen. Later nog een ijsje en na 5 uur fietsen (met stops) weer terug bij het begin. We waren ook door Vieux-Montréal gegaan (vieux=oud). Hier ben ik nog naar binnen gegaan in de Basilique Notre-Dame, de beroemste kerk van Montréal. Weer teruggelopen naar het hostel en vlakbij lekker Mexicaans gegeten.

Morgen ga ik weer naar de Verenigde Staten, en wel naar Boston. Dit is 8 uur in de bus, dus ik hoop wel dat het weer zo'n luxe is. Die in Canada zijn tot nu toe een beetje minder luxe en zonder stroom en wifi. Zo raak je toch snel verwend..

PS. Deze website doet een beetje raar. M'n foto's zijn bij het reisverslag van Chicago, Cleveland en Niagara Falls geplaatst en ik kan ze niet hierheen verplaatsen.

  • 18 September 2012 - 05:11

    Mark:

    Yo Cheat! Leuk verslag kerel. Ik dacht dat je iets zei over gezond eten?? Het enige wat ik lees is kebab en pizza! Ja oke, en een keertje lasagne.....Roy en Marleen zijn trouwens winnaar geworden bij het beerpong...hun zul je dus moeten verslaan volgende keer! En Cheat.....je doet toch wel die helm op tijdens het fietsen he? ;)

  • 18 September 2012 - 14:55

    Robin Konst:

    Haha, ik zei dat ik m'n best deed. Ik ben nog nooit bij de mac ofzo geweest dus dat vind ik al heel wat! En die helm moet verplicht op, alleen voor de foto ff af gedaan.

  • 18 September 2012 - 19:36

    Mam:

    Ha die Robin

    Nou joh, het gaat goed he? Tjonge, wat een reis. En dan een Schot tegenkomen die veel van bier en whiskey weet. Tref jij dat fff....Veel plezier in Boston en ga vooral naar Cheers Boston, dat schijnt leuk te zijn.
    Net als The Freedom Trail , een route door het centrum van Boston.
    Maar je hebt waarschijnlijk al je lijstje klaar van wat je wilt zien. De groetjes vanuit Hoogkarspel jongen.
    X Mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robin

Actief sinds 26 Aug. 2012
Verslag gelezen: 506
Totaal aantal bezoekers 109809

Voorgaande reizen:

13 Maart 2017 - 12 Maart 2018

Canada 2017

02 September 2012 - 12 November 2012

Amerika 2012

Landen bezocht: